Het succes achter Margriet Winter Fair

Hoe een verhuizing van locatie positief kan uitpakken

Ook dit jaar staat de Margriet Winter Fair in de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch. Margriet Winter Fair is hét grootste winterevenement van Nederland, dat dit jaar voor de 18e keer wordt gehouden. Van vrijdag 23 november tot donderdag 29 november staan de hallen weer vol met stands en podia in winterse sferen. Maar wat is het geheim van hun succes?

 

Sanoma heeft vorig jaar voor de 17e keer het grootste overdekte winterfeest van Nederland georganiseerd: Margriet Winter Fair. Met ruim 71.500 bezoekers uit het gehele land kan deze fair met recht succesvol worden genoemd. Wij vroegen aan Tessa Kleinherenbrink, Event Manager Margriet Winter Fair 2017, hoe de Winter Fair zo groots is geworden en of ze nog tips heeft voor andere organisatoren om van een evenement een waar succes te maken.

Sanoma heeft al ruim 20 jaar ervaring in het organiseren van evenementen. Margriet Winter Fair is opgezet als 3D beleving van het merk Margriet. De eerste editie van Margriet Winter Fair werd buiten gehouden en was kleinschalig met ruim 60.000 bezoekers. Door het slechte weer is echter besloten om de fair naar binnen te verhuizen. Deze 17e editie nam de Margriet Winter Fair ruim 55.000 m2 in beslag in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch om zo 300 exposanten te kunnen huisvesten en 71.500 bezoekers te verwelkomen.

Tips voor succes

Een van de belangrijkste tips die Tessa geeft om succesvol te worden is door dicht bij je merk en de behoeften van je bezoekers te blijven. Tessa legt uit: “Wij doen onderzoek naar de ervaringen van bezoekers en hebben een informatiecentrum om alle vragen van onze bezoekers te kunnen beantwoorden. De bezoeker is letterlijk koning(in). Op deze manier blijven we polshoogte nemen van hun ervaringen en dit nemen we altijd mee in de ontwikkeling van de nieuwe editie.” Het concept van Margriet Winter Fair blijft elk jaar gelijk maar het receptuur wordt elk jaar vernieuwd.

Daarnaast is het belangrijk om uniek en relevant te zijn voor je bezoekers. “De rijke styling, de vele Margriet workshops, een rijk entertainment programma, eindeloos kunnen shoppen en de Margriet redactie live te kunnen ontmoeten en dat in de gezelligste periode van het jaar, als start van het feestdagenseizoen. Dát maakt Margriet Winter Fair uniek, vernieuwend en relevant,” vertelt Tessa enthousiast. Het is ook belangrijk om op tijd te beginnen met de communicatie van het evenement. Als tip geeft Tessa aan andere organisatoren mee: “Begin vroegtijdig met de communicatie van het evenement, onderzoek of er meerdere evenementen plaatsvinden in de periode dat jij een evenement wilt gaan starten en zet zoveel mogelijk mediakanalen in om je event te promoten.”

Zet je bezoekers op nummer één

Als laatste vroegen wij wat van belang is zodat de organisatie van een evenement goed verloopt. Hierop antwoordt Tessa: “Laat niets aan het toeval over. De organisatie van een dergelijk event is een ketting die vele schakels heeft, waarbij elke schakel van even groot belang is. Organiseren en mensen vermaken is mensenwerk, want je wilt mensen raken. Beleving is emotie. We besteden dan ook veel aandacht aan het samenwerken, samen maken en vermaken. Margriet Winter Fair zet haar bezoekers op nummer één. Er wordt geluisterd naar de meningen en behoeften van de bezoekers en hier wordt elke nieuwe editie iets mee gedaan. Daarnaast is het belangrijk om dicht bij je merk te blijven maar toch elke jaar vernieuwend en relevant te zijn.”

Ook organiseren bij de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch of één van onze andere locaties? Vraag dan het locatiemagazine aan. 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Maandelijks sturen wij u de laatste ontwikkelingen, updates uit de markt en interessante blogs.

  •  *
  •  *
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo