Ondernemers vertellen: Shockerz

Zo onderscheidt Shockerz zich van andere hardstylefeesten

Shockerz is een hardstylefeest met een sterk internationaal karakter. Op de zesde editie van het populaire evenement kwamen 10.000 bezoekers uit maar liefst 28 verschillende landen af.

Omdat er in Nederland jaarlijks steeds meer evenementen bijkomen, wordt het voor veel organisatoren steeds lastiger om zich te onderscheiden, met als gevolg teruglopende bezoekersaantallen. In tegenstelling tot hardstylefeest Shockerz dat elke editie weer vroegtijdig uitverkocht is. Freddy Werst vertelt waarom het Shockerz wél lukt om een publiek aan zich te binden.

Beleving, storytelling en gamification

Organisator Werst denkt dat Shockerz zich van andere hardstylefeesten onderscheidt, omdat zij een totaalbeleving creëren voor bezoekers: “Het doel is om de mensen te triggeren in deze overvolle wereld van feesten en hardstylefeesten. Hoe meer jij ze onderdeel kunt maken of mee kunt nemen in jouw verhaal, hoe eerder ze kiezen voor jou.”

Dit bereiken ze niet door passief te blijven, maar door actief de interactie met de doelgroep op te zoeken; bijvoorbeeld door social media in te zetten om de wensen van de bezoekers te peilen (denk aan de samenstelling van de line-up). Werst vertelt: “Bij ons zien ze combinaties van dj’s die nog nooit eerder in dezelfde line-up hebben gestaan.”

Shockerz is continu bezig met vernieuwing. Zo was het het eerste hardstylefeest wat ’s middags al om 13.30 uur begint en tot maar 01.00 uur in de nacht duurt.

Ook kunnen bezoekers door middel van gamification zélf de timetable samenstellen en ontdekken welke dj’s er zullen draaien en op welk tijdstip zij optreden nog voordat de timetable bekend wordt gemaakt door de organisatie. Op deze manier raken bezoekers betrokken en voelen zij zich onderdeel van het feest.

Belangrijk hiervoor is dus dat je je doelgroep kent en weet waar deze zich bevindt, zodat je de juiste bezoekers bereikt en ze op het juiste moment aanhaakt in jouw verhaal. Wanneer je niet weet waar jou doelgroep te vinden is, is het belangrijk om partners te zoeken die deze expertise wel in huis hebben.

Samen grenzen verleggen

De locatie Autotron (onderdeel van Libéma) is ideaal omdat het in de regio ligt waar het grootste deel van de bezoekers vandaan komt. Daarnaast is de evenementenlocatie ook vrij centraal gelegen voor de vele internationale bezoekers.

Maar de fanbase van Shockerz wordt steeds groter. De afgelopen edities van het feest waren allemaal uitverkocht. De ambitie is dan ook om door te groeien, samen met Libéma. Om in de toekomst geen bezoekers te hoeven teleurstellen, worden de groeimogelijkheden voor volgende edities verkend.

Shockerz verhuisde eerder al van evenementenlocatie naar Autotron. Werst zegt hierover: “Libéma is natuurlijk een partij die op evenementengebied gigantisch veel ervaring en fantastisch mooie locaties heeft. Daarin kunnen ze heel goed ondersteunen en faciliteren. Hoe beter je elkaar leert kennen, hoe makkelijker het is om samen te werken. En zeker als je allebei het allermooiste doel nastreeft: een tien scoren op je event.”

Tips voor evenementenorganisators

Volgens organisator Freddy Werst is Shockerz zo succesvol omdat zij veel aandacht besteden aan de volgende vijf punten:

  • Maak de bezoeker onderdeel van de beleving. Hoe meer zij zich betrokken voelen, hoe eerder ze voor jouw feest kiezen.
  • Ken je doelgroep, weet waar je ze kunt bereiken en benader ze actief.
  • Verzamel experts om je heen met de expertise die je nodig hebt om een succesvol evenement neer te zetten, maar zelf niet in huis hebt. 
  • Blijf vernieuwen: zorg dat je bezoekers een reden hebben om elk jaar terug te keren.
  • Kijk altijd naar groeimogelijkheden, zodat je zo min mogelijk potentiële bezoekers teleur hoeft te stellen.

Een partner met meerdere locaties, zoals Libéma, is hierbij een uitkomst. Meer weten over het organiseren van evenementen bij Autotron? Klik dan hier.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Maandelijks sturen wij u de laatste ontwikkelingen, updates uit de markt en interessante blogs.

  •  *
  •  *
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo