Ondernemers vertellen: Margriet Winter Fair

4 redenen waarom een event als Margriet Winter Fair zo succesvol is

Margriet bestaat 80 jaar en dat is grootst gevierd op de 18e editie van de Margriet Winter Fair met meer dan 71.000 bezoekers. Mark Miedema, event director bij Sanoma, legt uit waarom het evenement nog steeds zo goed bezocht wordt.

Margriet is in 80 jaar tijd van tijdschrift uitgegroeid tot een crossmediaal platform voor vrouwen. De Margriet Winter Fair is daar een vast onderdeel van geworden. Miedema, die verantwoordelijk is voor de organisatie, verklapt de succesformule van de Margriet Winter Fair en andere Sanoma-evenementen zoals de Libelle Zomerweek en de vt wonen&design beurs.

“Een heel belangrijk ingrediënt is dat een evenement hoort bij een merk dat meer behelst dan alleen een evenement”, vertelt Miedema. “Bij een merk hoort een blad, daar hoort een website bij, daar horen boeken bij en ga zo maar door. Maar dus ook een evenement.” Het positieve effect vanuit al die kanalen bij elkaar, maakt het volgens hem mogelijk om dit soort grote evenementen te organiseren.

Kennis van de doelgroep

In de 80 jaar dat Margriet bestaat, heeft het merk ook een relatie opgebouwd met de doelgroep en weet het als geen ander wat hen bezighoudt. “We weten waar ze blij van worden, waar ze verdrietig van worden en waarvoor ze daadwerkelijk getriggerd kunnen raken om naar zo’n evenement toe te komen.”

“Onze kracht zit dus daadwerkelijk in het kennen van onze doelgroepen”, legt Miedema uit. Enerzijds kent Sanoma de doelgroep van Margriet en anderzijds weet Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch (onderdeel van Libéma) als geen ander wat er leeft in de regio waar het evenement wordt gehouden. “Door onze krachten te bundelen, kunnen we via onze kanalen met de doelgroep in contact komen.”

Interne en externe partners

Daarnaast zijn samenwerkingen erg belangrijk. Op de eerste plaats interne partners, zoals de redactie die veel kennis heeft van de doelgroep. Maar naast samenwerkingen met interne partners zoekt Miedema ook samenwerkingen met externe partijen. “Dat gaat van de EHBO-leveranciers tot aan de catering, maar zeker ook met de partij waar je dat evenement organiseert.”

Margriet Winter Fair vond voor de tweede keer plaats in de Brabanthallen. En daar heeft Miedema goede ervaringen mee: “Het gaat veel verder dan het huren van een locatie. Je maakt samen afspraken over wat je op de menukaart zet, ondanks dat de catering wordt georganiseerd door Libéma. Je denkt samen na over hoe je zo’n hal aankleedt, of zelfs samen investeringen doet om het voor de bezoekers interessant te maken.”

Succesformule

Uit het verhaal van Miedema kunnen evenementenorganisators de volgende tips halen.

  • Zorg dat een evenement een onderdeel is van een groter geheel, zoals een merk met crossmediale kanalen.
  • Bouw een relatie op met de doelgroep. Op deze manier kun je erachter komen wat jouw doelgroep bezighoudt en hierop je evenement afstemmen.
  • Zoek een samenwerkingspartner die meedenkt, zodat er naar een gezamenlijk doel (succesvol evenement) toegewerkt kan worden.
  • Zet meerdere kanalen in om je doelgroep te bereiken. Op deze manier kun je ook je merkidentiteit versterken.

Meer informatie over de mogelijkheden voor jouw evenement bij de Brabanthallen? Klik dan hier.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Maandelijks sturen wij u de laatste ontwikkelingen, updates uit de markt en interessante blogs.

  •  *
  •  *
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo