Ondernemers vertellen: Bright Day

Dit is waarom Bright Day een recordaantal bezoekers trok

Met meer dan 22.500 aanwezigen wist Bright Day een recordaantal bezoekers te trekken. Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright.nl, legt uit waarom mensen massaal naar het techfestival kwamen.

Op 24 en 25 november vond de achtste editie van Bright Day voor het eerst plaats in Expo Haarlemmermeer. Bright Day is het grootste techfestival in Nederland met alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie.

Uniek in zijn soort

“Best Bright Day ever, noemt Van der Zande deze editie. Bright Day is in korte tijd heel erg hard gegroeid. Bijna elk jaar verdubbelden de bezoekersaantallen.

Waarom het evenement zo succesvol is? Van der Zande geeft aan dat Bright Day uniek is in zijn soort: er is geen ander evenement in Nederland waar je technologie kunt beleven en ervaren. “We merken dat je heel veel kan uitleggen in een video of in een artikel, maar soms moet je het gewoon zelf ervaren. We hebben in het verleden 3d-tv gehad en virtual reality. Dat zijn dingen die kun je amper uitleggen. Die moet je ervaren.”

Divers programma

Wat ook bijdraagt aan het succes is dat Bright Day zich niet specifiek op één doelgroep richt, maar juist een zeer divers programma aanbiedt. Zo was de hoofdgast dit jaar Sophia, de meest menselijke robot ter wereld. Zij werd op het hoofdpodium geïnterviewd over kunstmatige intelligentie, robotica en haar indruk van mensen.

Voor de jongere Bright Day-bezoeker was YouTube-ster Roy Beszelsen het hoogtepunt. Het internetfenomeen leidde sessies voor de populaire game Fortnite. Ook streden professionele gamers tijdens Bright Day in diverse gametoernooien om een prijzenpot van maar liefst 20.000 euro.

Daarnaast waren er presentaties, workshops en demonstraties van onder andere Tesla, Defensie en Daan Roosegaarde. Voor elk wat wils dus.

Bijpassende locatie

Een succesvol evenement staat of valt ook bij de locatiekeuze. Bright Day werd voor het eerst in Expo Haarlemmer gehouden en de match was er meteen. “Wij voelen ons hier thuis denk ik. Het zit hem in het feit dat het een lichte locatie is, en wij heten Bright”, zegt Van der Zande.

De locatie is bijna volledig van glas. Daarnaast is het zonnepanelen dak met zijn 26.000 m2 een van de grootste van Europa. Dat moderne en innovatieve van Expo Haarlemmermeer sluit daarmee perfect aan op de identiteit van Bright Day. “Daar houden wij van, van zulke dingen, die vernieuwing.”

Bekijk hieronder een kort interview met Van der Zande op Bright Day 2018:

Wat kunnen ondernemers hiervan leren?

Samenvattend kunnen ondernemers die ook een succesvol evenement als Bright Day willen organiseren, zes learnings uit het interview met Van der Zande trekken:

  • Ga op zoek naar de bestaansrecht van je evenement. Denk goed na over waarom je een evenement organiseert en zorg dat het van toegevoegde waarde voor de bezoeker is.
  • Bepaal je identiteit en blijf daar dichtbij. Toets na elke editie van je evenement of deze nog voldoet en of de inhoud van je evenement nog aansluit op je identiteit.
  • Zorg voor een programma wat een breed publiek trekt; wees interessant voor verschillende doelgroepen.
  • Blijf kritisch, ambitieus en creatief. Kijk elk jaar hoe je de volgende editie van je evenement nóg beter kan maken.
  • Zet alle kanalen in om awareness te creëren rondom je evenement en mensen aan te zetten tot actie. Ambassadeurschap creëer je niet in één dag.
  • Zoek een locatie die matcht met je identiteit.

Meer informatie over Expo Haarlemmermeer? Vraag dan hier het locatiemagazine aan.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Maandelijks sturen wij u de laatste ontwikkelingen, updates uit de markt en interessante blogs.

  •  *
  •  *
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo