De groei van evenementen...

… en de trends die deze groei met zich meebrengt

Evenementen schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor elk onderwerp wat je je maar kunt bedenken is er een evenement die dit product of deze dienst een podium biedt. Deze groei van evenementen is mooi, maar welke trends brengt dit met zich mee en hoe ga je hiermee om?

Evenement als onderdeel van een virtueel netwerk

Volgens NRIT Trendrapport 2018 zijn evenementen vaak de fysieke component van een uitgebreid virtueel netwerk. Organisatoren zullen in die netwerken een rol moeten spelen. Dat kan door interessante content te leveren en actief aan de conversatie mee te doen. Het gaat er om relevante content op de juiste tijd en locatie aan te leveren. Door de fysieke en virtuele wereld te verbinden, kunnen organisatoren en locaties de ontmoeting betekenisvoller maken en bouwen aan een langdurige relatie. Libéma biedt online kennis blogs, tips, tricks en inspiratie op het gebied van evenementen. Om organisatoren deze kennis ook in een offline omgeving te laten ervaren nodigen wij diverse relaties uit naar eigen producties zoals Libéma Open en Indoor Brabant.

Evenementen zullen nog meer worden uitgebreid met virtuele elementen waardoor er hybride evenementen ontstaan met deelnemers ter plaatse en deelnemers elders in de wereld achter het scherm. Door online en offline voor, tijdens en na het evenement met elkaar te combineren, krijg je een hele nieuwe en versterkte beleving.

Beleving offline én online

Bedenk dat de beleving niet alleen het evenement is, maar al start bij de eerste overweging een activiteit te ondernemen. Breng daarom de complete customer journey in kaart; van het eerste contactmoment, het bezoek van het evenement of beurs en de nazorg na het bezoek. Door aanvragen ook online te kunnen indienen, probeert Libéma Beurzen en evenementen ook een deel in de customer journey online te voorzien. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Van alle bedrijven en organisaties wordt in toenemende mate verwacht dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je evenement verbinden aan de locatie is daarbij een belangrijk punt. Dat kan door lokaal inkopen, het bieden van stage- en werkervaringplekken tot het uitnodigen van de buurt voor een kijkje achter de schermen. Ook voor gasten en organisatoren is de omgeving van het evenement in toenemende mate een keuzetrigger. Maatschappelijk zien we een enorme groei en roep om meer verantwoord eten. De gast verwacht dat de F&B zowel verrassend, smaakvol als biologisch en ecologisch verantwoord is, bij voorkeur van een lokale leverancier. Het eigen horeca label ’t Genot speelt in op deze trends door duurzame producten te gebruiken, met een knipoog naar regio.

Bereikbaarheid grote bedreiging

Bedreigingen voor evenementen zijn er natuurlijk ook. De bereikbaarheid van evenementlocaties in stedelijke agglomeraties wordt met de aantrekkende economie steeds meer een issue. Vanwege verregaande milieumaatregelen staat de bereikbaarheid nog eens extra onder druk. Bezoekers worden geconfronteerd met files en daarmee samenhangend een verminderde catchment area voor het evenement. Door de toenemende drukte en de volheid van de wegen, merkt bijvoorbeeld Expo Haarlemmermeer ook dat de toestroom naar hun evenementen soms belemmeringen opleveren. Het tijdig om de tafel zitten met gemeentelijke overheden, voorafgaand aan het evenement, is dan ook een must! Ook is het van belang om de situatie met betrekking tot bijvoorbeeld filevorming nauwlettend in de gaten te houden tijdens de aanvang van het evenement.

Verblijfsaccommodaties worden daarom steeds belangrijker om de catchment area van het evenement te vergroten. We zien daarnaast een toenemende concurrentie uit andere branches die ook evenementen gaan organiseren. Zij spelen hiermee optimaal in op de festivalisering van de beleveniseconomie. De IJsselhallen merkte dit in het bezoek van Slayer. Er was geen hotelkamer meer vrij in Zwolle en omstreken. 

En dus…

Door het meegaan en rekening houden met de trends en ontwikkelingen in de branche, blijf je up-to-date en blijf je kritisch kijken naar je eigen evenement of beurs. Door de continue groei van evenementen, moet de beleving (zowel online en offline) in orde zijn en dienen zowel online als offline de informatie elkaar te versterken. Daarbij dienen de faciliteiten zoals de bereikbaarheid, rondom het evenement op orde te zijn.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Maandelijks sturen wij u de laatste ontwikkelingen, updates uit de markt en interessante blogs.

  •  *
  •  *
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo
  • logo